top of page

Fra Black Friday til White Thursday for miljøet


FNs bærekraftsmål 12 fremmer forsvarlig forbruk og produksjon fordi vi er i ferd med å gå tom for ressurser. Black Friday er et av de kraftigste markedsføringstiltak som tar oss i motsatt retning med å få oss til å kjøpe ting vi ikke trenger - fordi det er billig. White Thursday er en aksjon 23.11.23 kl 15.30-17.30 på Oslo S, der Økobuddhister som er bærekraftsgruppen til Buddhistforbundet mediterer på offentlige steder for å vise og forklare at velvære for oss selv og fremtidige generasjoner ikke kommer fra økt forbruk.


For å bidra til å nå bærekraftsmålene har Norges regjering vedtatt å redusere avfallsmengden betydelig gjennom forebygging, reduksjon, materialgjenvinning og ombruk, og fjerne markedsvridninger som oppmuntrer til overforbruk…slik at konsekvensene for miljøet avdekkes. (vedtak 12.5 og 12.C). På tross av at disse vedtakene og at resten av medlemslandene i FN forpliktet seg til bærekraftsmålene i 2015 økte det globale materielle fotavtrykket med 70% i perioden 2000-2017 i følge FN. Black Friday/ Black Week er et av de markedsføringstiltak som bidrar effektivt til denne økningen. Nettbankspesialisten Klarna som håndterer en stor andel av betalinger på nett registrerte i 2021 en økning i netthandel på 982 prosent, og Virke meldte at 64% av kjedetilknyttede butikker avholdt Black Friday eller Black Week. Black Week er et tiltak for å lette presset på forbruker på Black Friday ved å spre tilbudene utover en uke. Hensikten er altså å maksimere forbruket.


White Thursday er motpolen. Å gjøre ingenting for miljøet og meditere ute i offentlige rom bidrar på mange måter til bærekraftsmål 12:

● Vi kjøper ikke noe nytt - som innebærer at vi ikke kaster det ‘gamle’ selv om det fremdeles er brukbart.

● Vi øker bevisstheten i oss selv at vi kan ha det bra selv om vi ikke handler - vi kan ha det enda bedre til den grad vi er bevisst at vi lever ut dypere verdier i oss selv om at lykke og velvære på sikt ikke finnes i å kjøpe noe nytt.

● Vi kan glede oss over å gjøre noe konkret for å bidra til en bedre verden - og ikke lytte til kynikerne (indre og ytre) som hevder at det ikke monner.

● Vi kan glede oss med andre over å bygge fellesskap på dype meningsfulle verdier som å leve nøysomt for å ta hensyn til andre levende vesen - og overse markedskrefter som lokker med andre gleder eller verdier som noen tjener penger på.

● Vi kan glede oss over kunnskapen om å være del av et globalt nettverk som faktisk bidrar mot bærekraftsmål 12.

● Som en bonus kan vi tenke at vi dermed også bidrar mot bærekraftsmål nr. 3 og god livskvalitet, nr. 10 og mindre ulikhet fordi jeg klarer meg med å kjøpe færre ting enn folk i andre land, nr. 11 ved å gjøre byen mer bærekraftig ved å tilby meditasjon i stedet for shopping, nr. 13 ved å gjøre noe umiddelbart ved å delta i denne aksjonen, nr. 17 ved å samarbeide med pressen og forbipasserende for å øke forståelse og deltagelse.


Tid: Torsdag 23.11.23 kl 15.30-17.30

Sted: Oslo S like ved juletreet inne i avgangshallen. Følg med på Facebook i fall vi må flytte oss.

Kontakt: Gunaketu Kjønstad, epost: gunaketu@ecobuddhist.no, mobil 97715657. Koordinator for unge voksne med fokus på miljø og bærekraft, Buddhistforbundet


Vi inviterer alle som vil til å ta del. Ta gjerne med venner og familie. Kle deg varmt og ta med noe varmt å sitte på, for eksempel et sitteunderlag og en sammenrullet sovepose. Vi tar med noe ekstra for tilfeldig passerende.

Etterpå går de som kan og vil til Oslo Buddhistsenter i Helgesens gate 11b for å holde en liten idedugnad om alternative julegaver: Hva ønsker miljøet seg til jul? Der vil det også bli mulig å delta via zoom: https://us02web.zoom.us/j/85103180581



Bilder fra tidligere aksjoner









19 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Comments


bottom of page